torstai 2. kesäkuuta 2016

Hawaii (hää)matkakohteena

Hawaii eli suomalaisittain Havaiji, tuo unelmien häämatkakohde. Havaiji oli mielikuvissani yhtä kuin pitkät valkoiset rannat, kaislabungalovit, eksoottiset drinkit joita juodaan kookospähkinästä, hula-tanssijat ja upeat auringolaskut. Niin, olin aina-aina haaveillut pääsystä Havaijille ja häämatkan myötä siihen tarjoutui vihdoin mahdollisuus. Kirjoittelin aiemmin kuulumisia tuoreeltaan Havaijilta ja niitä voitte lukea täältä.

Kuva täältä

Havaiji ja tarkemmin Honolulu Oahun saarella oli yksi häämatkamme pääkohteista. Vietimme siellä kaksi viikkoa. Lensimme saarelle Las Vegasista jenkkiläisellä halpalentoyhtiöllä. Lento kesti kuutisen tuntia, koneessa ei ollut telkkareita, kunnollista ruokatarjoilua (vain ylihintaisia snäksejä) eikä mitään muutakaan matkantekoa helpottavaa. Saavuimme Havaijille melko myöhään, kymmenen-yhdentoista maissa illalla. Lentokentällä oli jo kaikki paikat kiinni. Ei ollut hula-tyttöjä lei-seppeleiden kanssa vastassa eikä ukulele-musiikkia soittavaa bändiä. Niitä (leitä) olisi kyllä voinut ostaa sellaisesta kylmäkaappi-automaatista noin 20$ hintaan, mutta jätin väliin. Hyppäsimme vuokraamaamme avo-Camaroon ja huristelimme Honolulun keskustaan.

Monella on varmaan mielikuva Havaijilaisista luksushotelleista upeine puitteineen. Tällaisenkin kokemuksen olisi varmasti rahalla saanut. Me sen sijaan asuimme Havaijin pääkaupungissa Honolulussa rakennuksessa jossa oli osittain huoneistohotelli-huoneita, ja osittain yksityisiä vuokra-asuntoja. Meidän kämppämme oli jälkimmäisiä ja vuokrattu Airbnb:n kautta.

Kämppä ulkoa, alhaalla parkkihalli ja ylhäällä huoneet.

Löysimme majapaikkamme yllättävän vähällä vaivalla, liikennettä ei yöllä juurikaan ollut. Kämpän vuokraaja oli jättänyt avaimen koodilla lukittuun säiliöön ja pääsimme kämppään sisään. Häämatkamme romanttisena pesänä toimi pieni yksiö avokeittiöllä 16. kerroksessa, ei parveketta. Hissi toimi onneksi melkein koko vierailumme ajan, mutta muutamana päivänä pääsimme köpöttelemään rappusia ylös ja alas.

Teimme myös pienen pyrähdyksen Mauin saarelle, mutta sääolosuhteiden vuoksi emme päässeet tutustumaan saareen oikeastaan lainkaan. Matkamme aikana saaret ohitti useampi hurrikaanirintama aiheuttaen rankkoja sateita ja niiden seurauksena tulvia. Äkkinäisistä tulvista (flash floods) varoiteltiin laajasti, mutta onneksi ne eivät häirinneet meidän reissuamme muuta kuin Mauilla ollessamme.

Honolulu oli kohtuullisen iso kaupunki jossa oli niin paikallisia kuin turistejakin. Aasialaisia turistiryhmiä oli joka paikka täynnä. Heille oli jopa omia pikkubusseja joilla he kulkivat ympäri Honolulua. Waikiki beach ei mielestäni ollut kovinkaan kummoinen. Ranta oli kapea ja sitä reunusti hotellirivistö hienoine allas-alueineen. Meidän kämpältämme käveli Waikikille noin vartin.

Waikiki beach, kuva täältä.

Mikäli Havaijilla ei asu jossain paratiisikeitaassa josta ei tee mieli poistua, suosittelen auton vuokrausta. Oahulla saaren pohjoispuolella oli kaikista upeimmat rannat ja auringonlaskut joita ajelimme ihastelemaan monena iltana. Lisähupia saimme kun suomalainen navigaattorimme yritti lausua Havaijilaisia teiden- ja paikkojen nimiä :D Erilaisiin nähtävyyksiin pääsee myös busseilla esimerkiksi Roberts Hawaiin kautta, mutta antaahan oma auto aina ihan eri tavalla vapautta. Auringonlaskuista täytyy vielä mainita että niin upeita en ole nähnyt missään muualla! ♥

Havaijin ilmasto oli aika tyypillinen saarille, kostea ja lämmin. Sellainen että luonnonkihara tukkani sai olla visusti nutturalla koko ajan :D Merellä riehuneet hurrikaanit toivat saarille sateita, mutta vaikka saaren keskiosassa olisi satanut aivan kaatamalla, saattoi Honolulussa paistaa koko päivän aurinko. Aurinko oli myös erittäin voimakas ja pienikin aurinkorasvan unohdus kostautui heti.

Olimme pyytäneet häälahjaksi avustuksia häämatkaamme varten ja rehellisesti sanoen käytimme joka ikisen sentin matkallamme mitä ihanimpiin elämyksiin. Reissumme Havaijille ei tosiaan ollut luksushotellin altaassa lillumista ja hyvä niin, näin paljon ehdimme kahden viikon aikana kokea:

1. Dole plantation, Dole ananasten koti ♥

Alueelta löytyi vaikka mitä kivaa, ananaslabyrintti, ananaspehmistä, ananaspelloilla kiertelevä juna ja tietenkin kaikkea mahdollista ananastavaraa. Tiesitkö että ananakset kasvavat maassa vähän niin kuin porkkanat?

Pinapple Express

2. Pearl Harbor sotilastukikohta.

Täytyy myöntää että tietoni paikan historian suhteen olivat aika hatarat, en varmaankaan ole ikinä katsonut edes sitä elokuvaa. Paikka oli kuitenkin todella siisti. Pääsimme käymään sukellusveneessä ja suuressa taistelulaivassa USS Missourissa. Näimme myös pienen pätkän dokumenttia jossa kerrottiin hyökkäyksestä Pearl Harboriin, sekä vierailimme uponneen taistelulaiva USS Arizonan muistomerkillä. Patrioottiset jenkkituristit olivat no, hämmentäviä. Tukikohdassa oli myös pari hallia täynnä makeita taistelulentokoneita.

Tämä torni näkyi Pearl Harbor leffassakin.

USS Arizona muistomerkki, laiva on uponneena sen alla. Sisällä luki jokaisen laivan mukana uponneen sotilaan nimi ja kuulemma myös pelastuneiden tuhkat sijoitetaan sinne heidän kuollessaan.

3. Atlantis Submarines, sukellus meren pohjaan Waikiki beachin edustalla.

Tätä jännitin vähän etukäteen, ajatus jossain pikku purkissa meren pohjaan sukeltamisesta hieman hirvitti. Ensin hyppäsimme laivan kyytiin joka kuljetti meidät hieman kauemmaksi rannasta. Sitten vaihdoimme kulkuvälinettä sukellusveneeseen. Minun ja ahtaanpaikankammoni onneksi sukellusvene ei tullut aivan täyteen :)

Jokaisella matkustajalla oli paikkansa edessä ikkuna josta näki ulos. Sukellusveneen kuski kertoi asioita englanniksi, kuulokkeilla selostuksen olisi saanut muillakin kielillä. Mielessäni olin kuvitellut meren pohjan olevan täynnä värikkäitä koralleja, mutta näin ei valitettavasti ollut. Ensinnäkin koralleista hyvin suuri osa on kuollut ilmaston- ja vesien lämpenemisen vuoksi :( Toisekseen 30 metrin syvyydessä johon sukellusvene sukelsi kaikki näytti siniseltä, joten värejä ei olisi kuitenkaan nähnyt. Meren pohjaan oli rakennettu keinotekoisia riuttoja, joissa kalat voivat parveilla ja lisääntyä. Lisäksi meren pohjassa oli laivan ja lentokoneen hylkyjä jotka olivat kyllä aika makean näköisiä. Näimme muutaman isomman kalan, mutta valitettavasti emme kilpikonnia tai muita söpöjä otuksia.

4. Paradise Cove Luau, perinteinen Havaijilainen illallinen. Luau tarkoittaa illallista tai juhlaa.

Tänne matkasimme turistibussilla, sillä luvassa oli drinkkejä. Olimme ostaneet aidot Havaijipaidat, tai siis mies paidan ja minä mekon, ja ne pääsivät täällä käyttöön. Havaijilla perhe (ohana) on tärkeä ja jo bussissa opas nimitti meitä kaikkia serkuikseen. Oppaamme oli mahtava tyyppi ja hän kävi jututtamassa lähes kaikkia matkamme aikana. Hän kyseli mistä olemme ja olemmeko juhlimassa jotain erityistä. Myös meidät mainittiin häämatkalaisina myöhemmin illan ohjelman yhteydessä :)

Saavuttuamme Paradise Cove resorttiin, saimme kukkaleit kaulaan (vihdoin!), maitai drinkit käteen ja pääsimme kuvaan "aitojen" havaijilaisten kanssa. Oli kookospähkinä bikinit ja kaislahame :D Resortissa oli kaikennäköistä ohjelmaa kuten melontaa, köydenvetoa, kasvomaalauksia, kukkaseppeleiden tekoa ja hintaan kuului myös pari drikkiä joita sai baaritiskiltä. Katsoimme vähän hula-tanssia ja kun aurinko alkoi laskemaan siirryimme illallispöytään. Illallinen oli tyypillinen Havaijilainen buffet, josta jopa vegaani sai kerättyä lautaselleen syötävää :) Syömisen lomassa katselimme Havaijilaisia laulu- ja tanssi- ja tuliesityksiä. Lavalle olisi myös päässyt kokeilemaan hula-tanssia, mutta olin juuri silloin vessassa, harmitti. Ihana ilta! ♥

5. Kualoa Ranch

Täällä oli hirveästi erilaisia aktiviteetteja, kiertoajeluita, mönkijäsafari, ratsastusta, köysirataa, veneilyä.. Osallistuimme kahdelle kiertoajelulle. Ensimmäinen esitteli ranchin paikkoja joita oli käytetty elokuvien ja tv-sarjojen kuvauspaikkoina. Ranchilla on kuvattu mm. Lostia, Jurassic Parkia, Gozillaa.. Toinen kierros oli viidakkokierros jossa ajeltiin viidakkoautolla korkealle kukkulalle josta oli upeat näkymät. Matka oli tietenkin haasteellista maastoa, jotta saimme vähän jännitystä :D Tällä kierroksella näimme viimeisimmän Jurassic Park-elokuvan lavasteen, häkin jossa se megadino asusteli.

6. Heavenly Hana Tour Maui

Lensimme Mauille potkurikoneella joka oli elämys sinällään. Hotellin olin valinnut lentokentän lähistöltä kustannussyistä. Olin myös buukannut meille ihanan saarikierroksen seuraavalle päivälle, kierros olisi siis kestänyt koko päivän. Mutta sitten tuli myrsky ja sateet ja tulvat ja emme päässeet kierrokselle kun tiet olivat poikki :( Palasimme sitten Oahulle jo seuraavana päivänä ja Mauin saaresta ei paljoa jäänyt käteen. Hotellin läheltä löytyi sentään Whole Foods ruokakauppa joka oli kyllä vegaanin unelmakauppa :) Mutta Mauille täytyy palata joku päivä, varsinaiset lomakeitaat sijaitsevat kauempana lentokentästä ja niiden pitäisi olla upeita!

Road to Hana shot 3
Nämä maisemat missasimme tällä kertaa.

Road to Hana shot 1
Maui, we'll be back!

7. Waileke Premium Outlets, koska shoppailu ♥

Honolulussa oli hyviä kauppakeskuksia, mutta jenkeissä outletit ovat the juttu. Havaijilla shoppailuintoa hillitsi hieman halpalentoyhtiön pienet matkatavaroiden kilomäärät, mutta joitain löytöjä teimme silti. Ostin esim MK:n koruja -70% alennuksella, ei hullumpi diili.

Kuva täältä.

8. Diamond Head, tulivuori.

Tai oikeammin tämä oli tulivuoren kraateri jonka huipulle kiipesimme eräänä erittäin kuumana päivänä. Reitti oli hyvässä kunnossa ja helppokulkuinen, mutta kyllä paahtava aurinko ja jyrkkä nousu saivat hien pintaan. Reitillä oli pari tunneli-osuutta, jotka eivät taas ahtaanpaikankammoiselle tuntuneet kovin hyviltä. Jopa ihan huipulla oli kuitenkin myös lapsia, joten reitti ei missään nimessä ollut mahdoton. Alla näkyykin tuo kraaterin reunan huippu, josta oli hienot näkymät Honoluluun. Alhaalla kraaterissa josta reitti alkoi, nautimme ihanaa shaved icea, nam.

Huippu, kuva täältä.

9. Waimea Valley Botanical garden, luonnontieteellinen puutarha.

Täällä meillä oli pikavisiitti, sillä menimme sinne vahingossa vain tuntia ennen sulkemisaikaa. Puisto oli täynnä jättiläismäisiä puita, liaaneja, ihania kukkia, ihmeellisiä minilintuja, sammakoita, kaislamajoja ja reitin päässä odotti vesiputous jonka juurelle olisi voinut pulahtaa uimaan. Harmi ettei meillä ollut enempää aikaa, ihana paikka!

10. Made in Hawaii Festival

Havaiji kuten moni muukin turistikohde on täynnä turistikrääsää, joka yllätys yllätys on tehty kiinassa tms. Onneksi vierailumme osui näiden messujen aikaan, sillä messuhallit olivat täynnä mitä ihanampia oikeasti Havaijilla valmistettuja tuotteita ♥ Jälleen kerran harmitti se ettei laukkuun voinut ottaa paljoa lisää painoa!

Kaikista eniten messuilla rakastuin Kahulalea käsilaukkuihin. En osannut päättää kahden laukun väliltä ja pidin pienen mietintähetken. Kun palasin kojulle molemmat laukut oli myyty! syytän miestäni joka pakotti minut miettimään! :D Onneksi heillä on verkkokauppa, täytyy joku kerta tilata sieltä.

Ihana-ihana-ihana ananaslaukku ♥

Havaijilla, niin kuin joka paikassa muuallakin jenkeissä, nähtävyyksillä otettiin turisteista kuvat jotain taustaa vasten ja kuvia sai sitten ostaa 15-50$ hintahaitarilla. Kuva oli yleensä pahvikansissa joissa kerrottiin jotain nähtävyydestä, Lisäksi mukana saattoi tulla esim mgneettikehykset pienemmälle kuvalle. Mieheni kovista vastusteluista huolimatta törsäsin tällaisiin kuviin koko reissumme aikana ainakin 200$, ne olivat vaan niin kivoja ja tietenkin ihania muistoja! :D

Paluumatkamme Las Vegasiin oli varhain aamulla, niin aikaisin että suurin osa kentän matkamuistomyymälöistä ei ollut auennut. Ärsytti, sillä olisin halunnut ostaa kestältä vaikka ja mitä kun ruumaan menneen laukkuni painoraja oli jo täynnä. Mutta sain sentään ostettua kivoja ja kevyitä tuliaisia, hiuskukkia joita Havaijilla käytettiin paljon. Kukkaa käytetään oikean korvan takana jos on sinkku ja vasemman jos on varattu. Kukat olivat kyllä kaikkea muuta kuin made in hawaii mutta ajatus oli tässä tapauksessa tärkein :D Lennolla (sama halpalentoyhtiö kuin tullessa) emme päässeet edes vierekkäin istumaan, vaan istuimme ikkunapaikolla peräkkäin. Varsinaista häämatkan romantiikkaa :D

Kuva täältä.

Kaikien kaikkiaan meillä oli ihana ja onnistunut ja ennen kaikkea meidän näköinen reissu ♥ Aloha!